Onderstaand vindt u enkele van de artikelen die over Capella Brabant in de media zijn verschenen.

RAAMSDONK – Honderd jaar geleden brak de Eerste Wereldoorlog uit. Hoewel Nederland zich neutraal verklaarde, was er wel sprake van betrokkenheid.

Veel Belgen kwamen tijdens hun vlucht in Nederland terecht. “Bergen op Zoom had ineens vier keer zo veel inwoners, de Oosterhoutse Sint Paulus Abdij ving vluchtelingen op en Waspik had een school voor Belgische weeskinderen.” De Belgische heemkundige René Beyst hield gisteren een lezing in de historische Lambertuskerk te Raamsdonk. Hij deed dit tijdens een concert van de gemengde kamerkoren Capella Brabant uit Den Bosch en Collegium Vocale uit Eindhoven. Het was het derde concert uit een serie van negen, die in 2014 worden gehouden onder de noemer Brabants VolKoren, een meerjarige samenwerking tussen Brabantse topkoren. Het thema is dit jaar Oorlog en Vrede en het concert had de toepasselijke titel Dona Nobis Pacem (Geef ons Vrede). De koren zongen liederen die te maken hebben met oorlog, zoals het aangrijpende ‘Gegen den Krieg’ van componist Hanns Eisler met tekst van Bertold Brecht.

Expositie

Capella Brabant Lambertuskerk oorlog vredeEen luid applaus was er ook voor ‘Im stillen Friedhof’ van Hugo Wolf en Ludwig Pfau en voor het slotstuk ‘Agnus Dei’, waaraan beide koren meewerkten. In de kerk was een expositie ingericht met foto’s uit Raamsdonk en omgeving, die herinnerden aan de Eerste Wereldoorlog. De lezing van Beyst was aangrijpend. In november 2012 presenteerde hij het boek ‘De Groote Oorlog – in het Klein’ met als ondertitel ‘Met ons gaat alles goed’. “Dit cliché gebruikte men als aanhef in correspondentie als families uit elkaar waren gerukt. Een positieve zin om twijfel weg te nemen, maar daarachter schuilt miserie en twijfel over het onbekende lot van geliefden.” Zijn boek bevat verhalen van meer dan tachtig auteurs, die hun herinneringen delen. “Herdenken heeft zin”, aldus Beyst. “Het gros van de aanwezigen hier heeft geen idee hoe het is om een oorlog mee te maken. Je moet al minstens 70 zijn om te weten wat dat betekent.” Zelf noemde hij het een contradictio in terminus, maar vechten voor vrede blijft nodig. “Als we geen haatgevoelens meer aankweken, kunnen we inderdaad zeggen dat met ons alles goed gaat.”

Uit BN De Stem

HAN10429bisEr staat een plaat in mijn kast, genaamd "hoogtepunten uit de Matthaeus Passion", bestaande uit het openingskoor, alle koralen achter elkaar, en het slotkoor. Voor mij het enige bewijs dat Bach uiteindelijk toch stuk te krijgen is. Ik moest hieraan denken toen ik de aankondiging "hoogtepunten uit de Messiah" zag. Geen solisten, geen aria's, geen orkest, Ruud Huijbregts organist, dat weer wel, en Capella Brabant, waarvan ik toevallig weet dat alle zangers individueel goed kunnen zingen. Gemengde voortekenen dus. Wat mij  betreft viel de balans goed uit. Ik was getuige van een een mooie samenvatting van de Messiah. 

brabantsvolkorenOorlog en vrede was het thema van het dubbelconcert dat Capella Brabant samen met Collegium Vocale Eindhoven heeft gegeven op 16 maart 2014 in de Lambertuskerk te Raamsdonk. Het was ons eerste concert in de BrabantsVolkoren serie over honderd jaar oorlog en vrede sinds het uitbreken van de eerste wereldoorlog. De recensie vindt u in BN De Stem geschreven door Janine van de Casteel.

Capella Brabant en Concerto Barocco,
Claudia Couwenbergh, sopraan, Mirjam Schreur, mezzo-sopraan,
Harry van Berne, tenor en Hubert Claessens, bas-bariton
Algehele leiding: Marc Versteeg

De Messiah van G.F. Händel wordt traditiegetrouw in de adventstijd opgevoerd. Oorspronkelijk was het niet bedoeld als een religieus werk. Toch is dit werk waarvan de eerste uitvoering in Dublin was in 1742, tegenwoordig in veel landen bekend als een oratorium. Op 14 december 2013 was de Messiah te horen in het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch, onder de uitbeeldingen van de zeven hoofdzonden, zo kenmerkend voor dit voormalige kerkgebouw.

Het werd een uitvoering die alle koorrepetities en de drie Masterclasses volledig heeft waargemaakt. Marc Versteeg zei zelfs ‘het werd meer dan ik verwachtte’ en dat zijn de woorden van een kritische dirigent.

Subcategorieën

Onderstaand vindt u een overzicht van reacties in de pers en van het publiek op de uitgevoerde concerten van Capella Brabant.